Oturum Aç
|
Henüz bir hesabınız yok mu? Yeni bir tane yaratabilirsiniz. Kayıtlı bir kullanıcı olarak tema yöneticisi, yorum yönetimi ve kendi adınızla yazı girişi gibi imkanlardan faydalanabileceksiniz.
|
Önceki Yazılar
|
Mart 21, 2013 - 08:08:57 · Kızıl Yolculuk (1)
Kasım 07, 2012 - 16:17:32 · Bitmemiş Öyküler Çıktı (10)
Kasım 07, 2012 - 16:00:58 · Rohan ve Türk Benzerliği Üzerine (0)
Kasım 07, 2012 - 15:56:46 · Hobbit Fragmanları (0)
Aralık 21, 2011 - 08:18:56 · Hobbit Trailer (0)
Ekim 10, 2011 - 10:09:41 · Orta Dünya Tarihi: Kayıp Yol ve Diğer Yazılar (2) (0)
Haziran 13, 2011 - 10:37:47 · Orta Dünya Tarihi: Kayıp Yol ve Diğer Yazılar (1) (5)
Haziran 13, 2011 - 10:34:53 · Hobbit Vizyon Tarihleri ve Isimleri Açıklandı! (0)
Haziran 13, 2011 - 10:18:39 · Oyun Fikirleri (2)
Aralık 03, 2010 - 08:08:20 · BBC Tolkien röportajı (0)
Kasım 22, 2010 - 11:15:26 · The Hobbit icin Gazete Ilani (2)
Ekim 22, 2010 - 11:31:19 · Hobbit oyuncuları (10)
Ekim 13, 2010 - 09:27:41 · Yüzüklerin Efendisi'nin Sırrı Ne? (2)
Haziran 02, 2010 - 07:54:36 · HOBBİT TEHLİKEDE (4)
Nisan 06, 2010 - 09:13:39 · Muhiddin-i Arabi'nin Eserleriyle Lotr ve Silmirallion'a Bakın (5)
Nisan 06, 2010 - 09:13:33 · Gölgelerin İçinden (0)
Ocak 19, 2010 - 08:58:13 · Born of Hope. LOTR Fan Filmi (11)
Ocak 08, 2010 - 15:45:13 · Hobbit'le İlgili Bazı Sorular (0)
Ocak 08, 2010 - 15:44:59 · Mucizeler Savaşı (6)
Ocak 08, 2010 - 15:44:38 · LOTR Filmlerindeki Sinir Bozucu Sahneler (18)
Eski Yazılar
|
|
Greensleeves göndermiş "Yüzüklerin Efendisini büyük bir eser, J.R.R. Tolkieni de büyük bir yazar yapanın ne olduğuna dair pek çok soru soruldu, pek çok tartışma yapıldı bugüne dek. Üç aşağı beş yukarı hep aynı yerlerde dönüp dolaşıldı. Yazarın eserlerinde ön plana çıkardığı konuların evrenselliğinden dem vuruldu; fantastik edebiyatın insanı içine alan güzellikleri öne sürüldü, iki büyük savaşın acı etkisinden henüz kurtulamamış ve aslında hiçbir zaman kurtulamayacak olan- dünyanın bu mutlu sonla biten alegoriye ilgi duymasının sosyolojik ve psikolojik nedenleri açıklandı
Üstün akademik çevrelerin üstün nitelikli açıklamalarına dayanarak zaten bildiğimiz bir gerçeği, JRRTin ustalığını, anlatmaya kalmayacak kadar kendimdeyim elbet. Öyleyse paragrafın başından beri süren bu laf ebeliğinin anlamı ne?
Hayat bazen öylesine basittir ki, buna bir türlü inanmak istemeyiz. Ömrümüzü kaplayan şeyi yere göğe sığdıramayız; aslında kendimizi yere göğe sığdıramayız
Yine de bizi biz yapan, varlığını reddettiğimiz ya da bazen -daha insaflı davranıp- sadece göz ardı etmekle yetindiğimiz o basit şeylerdir. Uyanınca yüzümüzü yıkamak, çizgilere basmadan yürümeye çalışmak, annemizi özlemek, merdivende tökezlemek ve bundan -ne tuhaftır ki- utanmak gibi
Tolkien, bize hayatın en basit zevklerini sundu: Yemek, içmek, eğlenmek, oyun oynamak, uzaktan macera aranıp sonra da -erkekliğin onda dokuzu ya- kaçmak
En masum yanlarımızdı bunlar bizim. Çocukluğumuzun bu önemli kaygılarıydı bizi bir ömür idare edebilecek olan. Savaştan çıkan bir askerin tek düşüncesi yemek bulmak olabilirdi, ya da sınavını geçmek için öğretmeninin sorduğu soruların aslında oyun arkadaşı tarafından sorulan eğlenceli bilmeceler olmasını arzulardı bir öğrenci, ya da içtiği sigaranın dumanından değişik şekiller üretmeyi düşünürdü tiryaki. Perilere inanılan dönemler de olmuştur belki
Belki hala inanılıyor
Hayattan büyük büyük şeyler beklediğimizi sanırız ya
Aslında çok küçük şeylerdir beklentilerimiz. Yine de bekleriz işte! Sebep her ne olursa olsun, mutluluklarımız çok küçüktür, kırgınlıklarımız önemsizdir, sevinçlerimiz anlamsız, öfkelerimiz anlıktır. Zaman karşısında ne kadar küçük olduğumuzu görmezden gelip, beklentilerimizin büyüklüğüyle avuturuz gönlümüzü. Oysa bu küçük okyanusu mutlu eden şey, küçük balıklardır aslında.
İçten içe özeniriz güzel bir yemekle ve neşeli bir şarkıyla dünyanın bütün dertlerini unutabilen sıradan insanlara. Yine de hakir görürüz entelektüel seviyelerini ve kültürel düzeylerini.
Elbette burada bilgisizliğe ve bilinçsizliğe övgüde bulunulmuyor. Sadece gerçek bilgi, insanın basitliğini fark etmesini sağlayabilir. Ve sadece gerçek bilgi insanın beklentilerinin önceliğini tartmasına yardım edebilir. Ve belki o zaman insan, basit kalmanın daha doğrusu basitliğini kabullenmenin- en büyük gücü olduğunu anlayabilir.
Bir eseri büyük yapan şey konusu, felsefesi, edebi güzellikleri ya da kurgusu değildir. Bu öğeler, bir kitapta olmasa diğerinde "bir şekilde" bulabileceğimiz, yıllar yılı birbirini tekrarlayan şeylerdir. Bir eseri büyük yapan, ayrıntılarıdır. Bir eseri büyük yapan, gerçekliğidir. Bir eseri gerçek yapan da basitliğidir. İnsanı insan yapanın da bu olması gibi
"
|
| |
Oturum Aç
|
Henüz bir hesabınız yok mu? Yeni bir tane yaratabilirsiniz. Kayıtlı bir kullanıcı olarak tema yöneticisi, yorum yönetimi ve kendi adınızla yazı girişi gibi imkanlardan faydalanabileceksiniz.
|
|
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen 1onering1 Tarih: Eylül 24, 2004 - 21:34:01 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | dokturmussun ne diyeyim
soyleyecek soz birakmamissin |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen iarwain-ben-addar (iarwain@yuzuklerinefendisi.com) Tarih: Eylül 13, 2004 - 13:52:33 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Söylediklerine ekleyecek hiçbirşey bulamıyorum.
Tek söyleyebileceğim, basitliğin küçücük şeylerle mutlu olabilmeyi de içerdiği.
Yine döktürmüşsün. Yazılarını özlemiştim. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen anaglareb (anaglareb@gmail.com) Tarih: Eylül 13, 2004 - 14:58:10 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) http://www.ardalogy.com | Iarwain Abi'ye katılıyorum Green. Yine derinden ve o derinlikte gerçeklerden bir yazı çıkarmışsın. Duygulara tercüman oluyor deyim yerindeyse...
Bu arada hoşgeldin tekrar. Gitme bir daha. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen ithilien Tarih: Eylül 13, 2004 - 17:45:22 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | İyiki herkes sadece maneviyatı ve parayı düşünmüyor...senin yazılarını özledim dostum ve senide. ne zaman geleceksiniz ? |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen Prometheus Tarih: Eylül 15, 2004 - 06:26:18 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | döktürmüşsün, harika bir yazı olmuş.
ellerine sağlık. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen Bruinenn Tarih: Eylül 15, 2004 - 21:33:57 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Merhaba Greensleevesciğim :)
Çok doğru bir noktaya değinmişsin gerçekten.
Ve gerçekten hayat aslında ne kadar basitse o kadar güzel. Çoğumuz da stresten uzak basit bir yaşamı özlemiyor muyuz? İçten içe Hobbitler gibi güzelim doğada yaşamayı, akşamları biraraya gelip yiyip içip şarkı söylemeyi, müzik çalıp dans etmeyi özlemiyor muyuz? Sırtımıza kumanyamızı, araç gereçlerimiz doldurduğumuz çantaları vurup hiç gitmediğimiz yerleri keşfetmeyi arzulamıyor muyuz?
Tabii ki Elfler, yaşadıkları ortamlar, tüm macera, Tolkien'in kurguladığı herşey bizi büyüledi. Ama yazdığın bu konu bağlamında yapmaktan çok hoşlandığım bir şeyi anlatmadan geçemeyeceğim. Hakikaten hayatın basit zevkleri yani yemek içmek bir ağacın altında oturup rüyadamıyım diye düşünmek... :) Ben her sene Eylül ayında Hobbit'den başlar sonra Yüzüklerin Efendisini okurum. Bunları da akşam erken yatar yattığım yerde okurum. Mesela Beorn'un evinde kaldıkları kısımda mutlaka bir yandan da Kaymaklı ballı ekmek yerim :) Ya da Caradhras dağına çıkmadan önce konakladıkları yerde sosis pişiriyorlardı ya :) işte o kısmı okurken sosisli sandviçim hazırdır.
Diğer normal zamanlarda da mesela çok lezzetli bir elma yerken Frodo ve Sam'in ilk kez Elflerle karşılaştıktan sonra konakladıkları yerde yedikleri elmalar gelir aklıma.
Bunlar hemen şu an aklıma gelen örnekler. Ben çok isterim aynı kafadan arkadaşlarla çayırlık ormanlık bir ortamda kamp yapmayı, akşamları kamp ateşinin etrafında oturmayı.
Uff yaaaa.....
:) |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen ELENTARY (elentary@mynet.com) Tarih: Eylül 17, 2004 - 22:12:45 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Yuzuklerın efendısını; hobbıtı yada özellikle silmarıllıonu benim için önemli yapan şey yaşamak
isteyebileceğim ama asla sahıp olamayacağım zamanlar;mekanlar insanlar ve olaylar sunması......
bu arada oralardaysan silmaril sana
bir not : mailimi güncelleyemedım;en kısa zamanda tekrar deneyeceğim....
|
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen Anarion Tarih: Eylül 18, 2004 - 00:09:39 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) |
elentary...
seni yeniden buralarda görmek ne güzel..
greensleeves..
herhalde sana döktürmüşsün demeyen tek yorum olacak benimkisi..
hoş geldin tekrar.. umarım geçmişteki hüznler geçmişte kalır.. çünkü eleştirilerine ihtiyacım var..
yazına gelirsek, aslında uzun uzadıya düşündüm, çünkü Tolkien'i alegori ya da mitoloji yazma amacı ile değerlendiren bununla ilgili en çok yazı yazan bendim...
dolayısıyla bir cevap hakkım olduğuna inanıyorum.. sadece bazı bölümler için tabi ki...
hayatı basit görebilmek için insanın bazı evrelri ya da oluşumları gerçekleştirmiş olması gerekir.. ayda 300 milyonla ev geçindiren bir insan hayatı basit göremez.. ama yarın yatıyla dünya turuna çıkacak olan Rahmi Koç için hayat son derece basit olabilir.. Bu aynı zamanda kişilik meselesi olarak da değerlendirilebilir..
Tolkien hiç bir zaman alegori yapmamış sadece yaşadıklarından etkilenmiştir.. Her büyük yazar gibi hayal gücünü ve o zamanın yaşam felsefesini öğütmüş ve bize gerçekten muhteşem bir eser sunmuştur... Komplo teorileri epeyce fazladır bu eser ile ilgili ( nitekim ben de bulunmuştum ).. ne yazık ki günümüzde de devam eden doğu batı kültür kavgası, orta dünya coğrafyası ile avrupa, orta doğu coğrafyasının benzerliği gibi konular bir alegori eleştirsine neden olmuş, Tolkien ta o zamanlar bu eleştirileri almış olacak ki "alegorinin her türlüsünden nefret ederim" demiştir..
Tolkien'in gizli notlarından bir demet sunmuşsun aslında.. Kahvaltıda içilen sıcak bir çay gibi keyifli olmuş.. Edebiyat açısından çok güzel özetlemişsin ki yazının bu kısmına katılmamak elde değil ancak,
Tolkien post modern bir akımın öncülerinden olmuştur.. Realist ve sürrealist dünya akımlarına karşı gelişen, toplum yaşayışları ya da insanları değil de farklı durumları ele alan bir görüş açısı yakalamıştır.. Ne yazık ki onun kendisine çizdiği bu yol yıllar sonra başkaları tarafından da bulunacak ve emperyalizmin elindeki en büyük kozlardan biri olacaktır... O zamanın güneş batmayan imparatorluğunun müthiş akademisinde bir profesordur Tolkien, bir sanatçı gibi bakmıştır dünyaya ve hissettiklerini ne de güzel anlatmıştır...
ne de güzel bir mitolji için çalışmıştır :)
işte burada ikimizin çeliştiği o büyük konuya geliyoruz ki ben bunu yazdım aylar öncesi ancak çıkan çok büyük tartışmalar nedeniyle rafa kaldırdım..
ama gün gelir otursak seninle bir cafeye karşılık sıcak bir şeyler içersek; uzun uzun dinlerim seni ve de uzun uzun anlatırım sana...
...
hoşgeldin.. ve de iyi ki geldin.. kaç aydır böyle bir yorum yazdırmaıştı kimse bana
yüreğine sağlık dostum |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 0) Gönderen Anonim Tarih: Eylül 25, 2004 - 21:59:40 | Aman Allahım!Ne zamandır böyle güzel bi yazı okumamıştım ve böyle güzel olamayacak diye yazı da yazamıyorum.Diğer arkadaşlardan ricam ya senin gibi konuşsunlar yada sussunlar. Şeyma |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen Elsa_ Tarih: Eylül 27, 2004 - 17:51:28 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Hayatın basitliği konusunda tamamen katılıyorum sana. Ama beklentiler o kadar küçük değil. Aslında genele bakılıp, bunca yaşam, bunca olay göz önüne tutulduğunda basit kalıyor olabilir. Ama beklenti bireysel bir olaydır. İstenilen bir kalem bile olsa kişinin O' na ulaşmak için yerinden kalkması, emek harcaması, para kazanması ve o emeğinin karşılığı olarak kalemi alması gerekir. Beklenilen şey ne kadar ufak da olsa bu bir sakız da olabilirdi geçilen yol oldukça uzun. Bu da beklenileni oldukça büyük kılar bence. İnsanoğlu birşeyler beklemekten asla vazgeçmemesi de ayrı bir mesele. Bu vazgeçmeyiş de, beklentileri küçük olmaktan çıkarıyor maalesef.
Bilgilenmek beklentiyi maalesef küçültmüyor bence. Çünkü insan bilgilenmesi istenileni öğreniyor hayatı boyunca. Bir sürpriz at çıkıp zengin etmedikçe bahisçiyi öyle de kalıyor. Günümüzde çizilen hedefler beklentilerimizi belirliyor. Hedefleri kendi çizebilen bireyimiz ise çok az. Vs. vs. vs. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen earwen_vien Tarih: Eylül 29, 2004 - 14:09:33 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Başkalarının yaptıklarına,düşündüklerine dem vurarak başlamaktansa budünyanın farklı bir yüzünü ele alabilirdin bence.Bu da başlığındaki türden bir yaklaşım.Sana özgün fikirler diliyorum. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen wyern Tarih: Ekim 01, 2004 - 21:56:37 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Ah!Ah!yazın güzel olmuş.Birşey ilgimi çekti.Perilere inananlardan bahsediyordun.Bende inanıyorum.Büyük ihtimalle sizlerde.Yoka Tolkienin eserini defalarca okumaz filmlerini izlemezdik.Bunun yerine gerçekle kafayı bozmuş ve fantastiği çocukluk olarak gören insanlara veya
"Devr-i Şahane" yi savunan fosil edebiyatçılara benzerdik.Allaha şükür ben bu grupta değilim. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen kingfingolfin Tarih: Ekim 03, 2004 - 23:18:53 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | bu dediklerin bir eser için doğru olabilir ama bir hayat için kesinlikle değil...kimse ya da başkalrı bir başka kişinin umudu düşüncesini umudunun beklentisini kendisi açısından basit göremez ya da başkası açısından bunun basit olduğunu söyleyemez...zaman karşsısında küçük olup olmamız hakkında ise fazla bir şe deiyemem ama küçük olmadığımızı söyleyebilirim...çünkü zaman bizimle geçtikçe bir anlam ifade eder... ama hayat basit değildir...hele insan kesinlikle değildir. her ne açıdan bakarsanız bakın insanın basit olduğunu hayatın basit olduğunu düşünmek benim gözümde kaçıştır... |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Basit Kalmak (Puan: 1) Gönderen Mithrandir_tr_1 Tarih: Ekim 07, 2004 - 12:02:43 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | walla ben bi türlü böyle bişi yazamadım kıskanıyorum onun için okumuyorum yazmadan önce farklı bişeyler felan mı yiyosunuz yahu.. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
|